Apple heeft de troon in de noodlijdende tabletmarkt steviger in handen. De wereldwijde verkopen van tabletcomputers daalden in de afgelopen drie maanden naar het laagste niveau in drie jaar tijd, maar het marktaandeel van de iPad-maker steeg naar 28 procent.

Dat blijkt maandag uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker Canalys.

Het afgelopen kwartaal gingen wereldwijd 35 miljoen tablets over de toonbank. De verkoop lag daarmee 16 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De tabletmarkt is al een paar jaar over zijn hoogtepunt heen. De introductie van eerste iPad in 2010 zorgde voor een enorme toename van tabletverkopen. Na een piek eind 2013 nam het aantal verkochte tablets echter steeds verder af. Vooral tablets met het Android-besturingssysteem van Google werden minder populair. Samsung, dat uitsluitend Android-tablets maakt, blijft na Apple de grootste tabletverkoper.

Zakelijk markt biedt hoop

Volgens Canalys gloort er mogelijk hoop voor tabletfabrikanten op de zakelijke markt. Tablets met een los toetsenbordje, zoals de Surface van Microsoft en de iPad Pro van Apple doen het daar namelijk wél goed. Ook de uitbreiding van multitasking in Android, waardoor meerdere apps naast elkaar kunnen worden geopend, kan helpen. Het biedt hoop voor de tabletmarkt, die bijna elk kwartaal weer verder krimpt, zoals Herwin Thole in februari schreef.

,,We zullen niet zien dat de de tabletverkopen terug komen op hun oude niveau. Maar dit kan wel mogelijkheden bieden voor fabrikanten en verkopers om bedrijven als doelgroep aan te boren", zegt Canalys-onderzoeker TuanAnh Nguyen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl